טרק בקתות באוסטריה , 6 ימים על "דרך העיט" -Eagle walk

שישה ימי הליכה מבקתה לבקתה בקטע מ"דרך העיט". איזור ה Lechtal Alps שבטירול. הליכה מהכפר פלירש Flirsch ועד הכפר בודן Boden

תאריך הטיולJuly 2023
עונה מומלצתקיץ

רקע כללי

תכננו טיול לאוסטריה בקיץ. רצינו לשלב טרק של כמה ימים, כפי שאנחנו נוהגים לעשות מדי שנה. חיפשנו טרקים באוסטריה והגענו מיד לכל סיפורי הדרך הרבים של הטרק בשטאובי. אולם בבואנו לקבוע ולהזמין לינה בבקתות, לא הצלחנו למצוא תאריכים שאיפשרו רצף של לילות על ההר ועל כן נאלצנו להיות יצירתיים ולמצוא חלופה, מסלול אחר. ואכן אחרי לא מעט חיפושים באינטרנט ולימוד דרך האתרים, הצלחנו לבנות את הטרק המובא לפניכם כאן.
אתר מצויין שעזר לנו בבניית הטרק הוא האתר: https://www.bergwelten.com.
ניווט בשטח נעשה באמצעות אפליקצית הניווט לוקוס, ניתן גם להשתמש ב map me או אפליקציה דומה.
מומלץ לבדוק כדאיות של הנפקת כרטיס חברות במועדון אלפיני. החברות נותנת הנחה על הלינה בבקתות, אולם יש לבחון כדאיות ההנחה למול עלות הבקתות.
הבקתות עצמן בדרך כלל קשורות באתרי הזמנה שונים.

ציוד לטיול:
1. לא להגזים בציוד, הכל נסחב על הגב שלכם.
2. ללינה נדרש ליינר דק. שמיכות מסופקות בבקתות.
3. צריכים להיות תמיד ערוכים לגשם עם מעיל דק או שכמיה.
4. מקלות הליכה, יכול לעזור, לא הכרח.
5. מעט ביגוד חם לשעות הערב.
6. כפכפים או סנדלים, אם לא בא לכם להשתמש בכפכפים הציבוריים הזמינים לכל בבקתות.
7. פלאפון עם תוכנת ניווט ומפה באוף-ליין. ומטען. ניתן להטעין כל ערב בבקתות. מומלץ ללכת עם המכשיר במצב טיסה וחסוך כך סוללה.
מזג אויר:
לנו היה מזל עם מזג אויר טיילנו בימים שטופי שמש ורק ביום האחרון, ירד גשם. במהלך המסלול היו קטעי הליכה לא קלים, חבלים, יתדות, דרדרות ואבנים לא יציבות. ללכת במסלול זה בזמן גשם, זה סיפור שונה, מורכב ומסוכן הרבה יותר. על כן חשוב להתעדכן כל יום בתחזית מול אנשי הבקתות ולהיות נכונים להתגמש ולשנות ולקצר טיול בהתאם להתפתחויות בשטח.

יום ראשון של הטרק. מהכפר Flirsch אל הבקתה Ansbacher

טפסנו רכבת מאינסבורק ללאמבק, מלאמבק לקחנו אוטובוס לפלירש. ירדנו בתחנה השניה שהיא מרכז הכפר ליד מריה והמזרקה, מילאנו מים וטיפסנו בדרך המקבילה לנחל מצד שמאל. בקצה הדרך ישנו בית ושם שילוט לבקתת אנסבאכר. כעבור כמה דק מגיעים לנק בה יש מרפסת תצפית ושם יש פיצול שבילים. השביל הברור הולך לנחל וחוצה אותו לצד ימין. זה השביל הלא נכון ואינו מוביל לאנסבאכר, השביל לאנסבאכר עולה בתוך היער בגדה השמאלית של הנחל.
חפשו את השלט לאנסבאכר. מי שמטייל עם לוקוס פשוט לשים לב שאתם על השביל.
מנקודה זו מתחיל טיפוס ארוך בתוך היער ולאחר מכן סביב גובה של 1800 מטר, עוזבים את היער וממשיכים לטפס על ההר החשוף מעצים. ישנן שתי נק' שחוצים נחלים קטנים ובהמשך סביב 2000 מטר ישנה בקתת רועים שעל המרפסת שלה ברז, צריך ללחוץ חזק על הידית ואפשר למלא מים.
בתום טיפוס ארוך בעלייה של כ 1200 מטר מגיעים אל הבקתה Ansbacher. היום הזה היה יום ארוך ומאתגר בשל העלייה הבלתי נגמרת, אולם ההליכה נוחה ואיננה טכנית.

יום שני לטרק. הליכה מ Ansbacher אל הבקתת Memminger

היום מתחיל בטיפוס של 200 מטר אל עבר מעבר הרים (2600 מטר), בנקודת הפס ניתן להשקיף על העמק וממנו אפשר לזהות, בצידו השני של העמק את בקתת ממינגר אליה הולכים. ממעבר ההרים מתחילה ירידה של כ 900 מ' עד לאפיק הנחל. הירידה בתחילתה מצוקית עם חבלי מתכת, לא קשה. ממשיכה בדרדרת של אבנים גדולות (לא קשה לרדת), בהמשך השביל רגוע ונכנס ליער ומוביל לנהר.
לקראת סוף הירידה יש לחפש פיצול שבילים. הסימון לא כל כך טוב וברור ולכן חשוב להיות ערניים. השביל שלוקח במעלה אפיק הנחל הוא השביל השביל המוביל לבקתה בדרך הקצרה יותר. אם הולכים במורד הנחל, תלכו גם כן על שביל מסומן ותוכלו להגיע גם משם אל הבקתה אך בדרך ארוכה הרבה יותר ועם טיפוס גבוה יותר. לשים לב כי השביל שלוקח שמאלה במורד הנחל הוא שביל ברור יותר ובהמשכו מוצב בול עץ כגשר על המים ורוג'ומים, אולם שביל זה מוביל לכפר באך ולא ישירות לממנינגר.
במידה וטעיתם חזרו אחורה בשביל שהלכתם וחפשו את השילוט הצהוב לממינגר. חוצים את הנחל במעבר קל בין הסלעים, ומיד אח"כ מתחיל טיפוס של כ 550 מטר גובה אל הבקתה. טיפוס שאינו טכני, יש קטע עם חבלי ברזל, אין קושי למעט המאמץ של הטיפוס.

יום שלישי לטרק. הליכה ממינגר Memminger אל הבקתה וורטמברג Wurttemberger

זהו יום יותר טכני.
היום מתחיל בעליה בשביל נוח, של כ 400 מטר עד לאוכף (2600 מ), מהאוכף יורדים בשביל ברור. שביל זה מוביל למטה עד אל המעוק שלמטה ולכיוון הכפר Zams, אולם לאחר ירידה של כ 100 מטר בגובה ממעבר ההרים, נמצא פיצול השבילים ממנו יוצא שביל המוביל לבקתת וורטמברג (Wurttemberg). בפיצול ישנו שלט הכוונה, אולם השביל לא כל כך ברור ולכן, שימו לב טוב גם לשילוט וגם למפה וודאו שלא פספסתם. אנחנו ירדנו עוד כ 150 מטר יותר מדי, עד שגילינו כי צריך לחזור למעלה לפיצול. כאמור מטיילים רבים יורדים לזאמס והדרך הברורה יורדת מטה לעמק ולכן אוטומטית ממשיכים לרדת,
השביל לוורטמברג לוקח שמאלה והולך על אותו קו גובה.
בהמשך השביל חוצה אזור דרדרת, השביל צר עם מדרון תלול מימין. אחרי הדרדרת ישנה עליה מתונה שבסופה ישנו פיצול שבילים, דרך אחת יורדת לזאמס, זו לא הדרך שלנו, צריך לעלות בשביל השני לכיוון הפיקים, השביל ברור ומסומן בנקודות אדומות, הליכה קצת טכנית סלעים וכבלים ויתדות, לשים לב ללכת בזהירות. הולכים על שביל צר המטייל בין שתי פסגות קרובות, נוף מרהיב ועוצר נשימה, גם קצת מפחיד. מהשפיץ האחרון מתחילה ירידה של כ 400 מטר גובה בשביל ברור, מקטע קצר עם חבל מתכת, ישנם מקטעי דרדרת וסלעים, לרדת בזהירות.
בסוף הירידה השביל הולך על אותו קו גובה ובסוף עליונת קטנה ומגיעים לבקתת וורטמברג. להתרענן להזמין שטרודל תפוחים ברוטב וניל, ללא ספק זה השטרודל הכי טעים שאכלנו בטרק ובאוסטריה בכלל, ואכלנו הרבה.

יום רביעי לטרק. הליכה מוורטמברג Wurtemberger לבקתת סטיין-זי Steinsee

בקתת וורטמברג, לדעת כולנו, היתה הבקתה המנצחת בכל המובנים, המיטות, האירוח הלבבי, המקלחת הקפואה בטבע ובעיקר תחושת הביתיות והאוכל המעולה.
מהבקתה עלינו בשביל לאגם נפלא וממנו המשך טיפוס עד לפיצול שבילים, שמאלה להאנובר האט וימינה לסטנסי האט, מנקודה זו מתחיל טיפוס למעבר הרים. סוף העליה קצת מצוקי וטכני ומעוגן בחבלי ברזל ומדרגות עץ, לעלות בזהירות.
מהפס יש ירידה, לאחר שיורדים כ 50 מטר בגובה מהפס ישנו פיצול שבילים. שביל אחד יורד אל העמק ולמעשה מקיף ומדלג על הפס הבא שבמסלול ואילו השביל השני, בו אנחנו בחרנו, הולך על קו גובה בשביל מאוד נוח ומסודר ובסופו מגיעים לעליה של 150 מטר המטפסת לפס. העליה בשביל זיגזג, מקלות הליכה מאוד עוזרים בעליה זו כי יש שם דרדרת. בסוף העליה יש עוד קטע מצוקי וטכני מעוגן בחבלים. הקטע המצוקי מעוגן בחבלי ברזל, לקראת הסוף ישנה עליה משמאל בחבלי ברזל ומימין בחבלי טיפוס הרים, היה קל יותר לעלות בצד ימין, לא בחבלי הברזל.
אחרי המעבר הרים ירידה בשביל מתפטל לשביל הליכה בקו גובה ואז מעבר אחרון עם קצת יתדות וחבלי ברזל וירידה לעמק שמוביל לבקתה. בקתת SteinSee.

יום חמישי לטרק. הליכה מסטין-זי Steinsee לבקתת האנובר Hanauer

יום זה הוא יום קצר עם מעט הליכה, אולם בדרך עוברים שני אגמים שהשהייה בהם נעימה ומרגיעה וממלאת את היום. התחלנו את הבוקר בטיפוס של 200 מטר לאגם. האגם נפלא, שווה עצירה ארוכה, אפשר לשחות בו ולהקיף אותו, כשביקרנו היו שם גם סוסי פלמינו. משם המשך טיפוס של 250 מ למעבר הרים, אין מקום לעצירה ארוכה במעבר הרים. אחרי הפס מתחילה כמובן ירידה עם חבלי ברזל ושביל מתפטל. בסוף הירידה ישנו שביל המוביל לבקתה מימין לשביל ישנו אגם קטן. אנחנו ירדנו אליו עשינו שם פיקניק ושחינו, המים קרים אבל היה נפלא. משם כשעה הליכה עד לבקתה.
בקתת האנובר- אירוח 10, ארוחות- בחירה מהתפריט וטעים מאוד, חדרים נהדרים ויש מקלחת חמה בתשלום.

יום שישי לטרק. ירידה מההר ונסיעה חזרה לאינסברוק. Hanauer- Boden- Imst- Insburk

כבר מהערב שלפני ובמהלך הלילה והבוקר ירדו גשמים.
לאור זאת בחרנו לרדת מההר בדרך המהירה והבטוחה שהולכת מהבקתה (Hanauer Hutte) באפיק הנחל ולאורך הנהר אל הכפר Boden, שם סיימנו את הטיול ותפסנו אוטובוס אל תחנת הרכבת של אימסט.
עפ"י התוכנית המקורית ואם היה יום שימשי ולא גשום, אפשר לטפס מבקתת הנואר אל מעבר ההרים Galtseitenjoch שמעל הבקתה ולרדת מההר באפיק הנחל הבא המוביל אל הכפר Pfafflar שגם בו עובר אותו האוטובוס העובר בבודן.
לוחות זמנים של האוטובוס מבודן לאימסט,
8:56
11:42
14:12
17:32
האוטובוס עוצר במספר תחנות באימסט ובסוף הקו עוצר בתחנת הרכבת הממוקמת במרחק מה מעיירה. משם לקחנו רכבת לאינסברוק בנסיעה שכשעה או שעתיים.